Pysy perillä kansainvälisten asiakkaidesi ja yhteistyökumppaneidesi kohdemaista
Pysy perillä kansainvälisten asiakkaidesi ja yhteistyökumppaneidesi kohdemaista

Pysy perillä kansainvälisten asiakkaidesi ja yhteistyökumppaneidesi kohdemaista

Kunnioita kulttuureja ja tapoja

Osassa maita kunnioitetaan kulttuuria ja tapoja hyvin paljon ja se kannattaa huomioida kommunikoidessa ja kauppaa tehdessä. Tavat voivat olla tottumattomien mielestä hyvin hämmentäviä, mutta kunnioittamalla kulttuureja saavutat todennäköisemmin paremman lopputuloksen, kuin menemällä suoraan asiaan ja pyrkimällä suoraviivaiseen toimintaan.

Vaikket itse kokisi tapoja, hierarkiaa tai byrokratiaa relevanttina, pyri kunnioittamaan niitä parhaasi mukaan. Asiakkaat ja yhteistyökumppanit arvostavat varmasti jos olet opetellut vähän heidän kieltään tai tapoja. Heidän on helpompaa tehdä yhteistyötä tuttuja eleitä, sanoja ja tapoja esittävien kanssa.

Jos mahdollista, matkusta paikan päälle

Jos yhteistyökumppanisi sijaitsee helposti saavutettavissa, kannattaa matkustaa ainakin aluksi paikan päälle tapaamaan heitä. Näin teet vaikutuksen ja näet millaisesta ihmisestä tai organisaatiosta on kyse. Samalla todennäköisesti pääset tutustumaan tuotteisiin ja esimerkiksi prototyyppeihin, joita mahdollisesti tarjotaan edustamallesi yritykselle myytäväksi. Näin sinulla todennäköisesti on parempi käsitys tuotanto-organisaatiosta ja tuotantoketjuista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *